فائزون|۱۲ شهریور ۱۳۵۹

کدخبر : 14422 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۲۸|۱۲:۲۹

تاریخ شمسی

12 شهریور 1359

تاریخ قمری

23 شوال 1400

تاریخ میلادی

3 سپتامبر 1980
 
خلاصه روز: 

- بررسی ستادی ستاد مشترک ارتش از آخرین وضعیت عراق در پنج استان هم‏‌جوار مرزی و معبرهای احتمالی نفوذ نیروهای عراقی.

- قابل‏‌توجه ‏بودن تحرکات عراق در مرز خوزستان، به‏‌ویژه مرز خرمشهر و بستان در قالب موارد تأمینی و ایجاد استحکامات و سنگرهای تازه و جاده‌سازی؛ اعلام آماده‌باش عراق به ارتش ملی خود در بصره برای رفتن به جبهه؛ کشف و خنثی‌سازی یک بمب به‏‌همت مأموران ژاندارمری دشت آزادگان.

- شروع مجدد آتشباری عراق روی شهر قصرشیرین از ساعت 12:10 دقیقه، ادامه درگیری دو طرف تا ساعت 6 بعدازظهر امروز و عقب‌نشینی عراقی‌ها تا روستای امام‌زاده عباس؛ آتشباری سنگین عراق از ساعت 22 بر روی پاسگاه‏‌های نوار مرزی باباهادی، دارخور، پرویز، هدایت و مجیدخان. استقرار دو گردان عراق با تجهیزات کافی در منطقه مقابل سومار. خالی‏‌شدن مندلی عراق از سکنه و استقرار یک تیپ نظامی مجهز به آتشبارهای 130 میلی‌متری.

- همکاری عراق با گروه‏‌های مسلح ضدانقلاب: ارسال اسلحه به سنندج، کمک به اهالی روستای دزلی که با گروه‏‌های رزگاری و دمکرات ارتباط دارند، نقل‏‌وانتقال و تحرکات گروه‏‌های مهاجم مسلح مخالف با نظام در مناطق سیاه‏گل از توابع اشنویه عراق، ارتباط و کمک گروه‏‌های وابسته به جلال طالبانی به عوامل دمکرات و کومه‏‌له؛ تجمع حدود 300 نفر از کارکنان فراری ارتش در 40 کیلومتری جنوب‏‌غربی بغداد و ارتباط آنان با اعضای حزب دمکرات شاخه قاسملو؛ رفت‏‌وآمد برخی از کارکنان ارتش وابسته به رژیم سابق و شماری از ضدانقلابیون از شهرهای بوکان، سردشت و پیرانشهر به عراق و دادن گزارش به عناصر بختیار.

- ادامه پیشروی نیروهای مسلح انقلاب با درگیری‏‌های شدید و گاهی پراکنده در شهرهای هم‏‌جوار مهاباد ازجمله درگیری در محور شاهین‌دژ به‏‌طرف بوکان و کشته‏‌شدن 12 تن از مهاجمان مسلح معارض با نظام در این درگیری، درگیری افراد سپاه با مهاجمان ضدانقلاب در منطقه تکاب. صدور اطلاعیه هشداردهنده از سوی استاندار آذربایجان‏‌غربی خطاب به مردم اشنویه و روستاهای اطراف مبنی‏‌بر همکاری با ضدانقلاب و تحویل سلاح‏‌های غیرمجاز؛ استقرار عناصر وابسته به گروه‏‌های معارض با نظام در روستاهای کامیاران و تحرکات افراد رزگاری در چند روستای دیگر این منطقه؛ کشته‏‌شدن یک پیشمرگ مسلمان کرد و پسربچه همراه وی در حومه سنندج و ترور یک پیشمرگ مسلمان کرد در سقز؛ کشف و خنثی‌سازی یک مین در 5 کیلومتری نقده.

- تشدید اختلاف میان برخی گروه‏‌های سیاسی مخالف نظام ازجمله اختلاف شدید میان حزب دمکرات و کومه‏‌له در بوکان و نیز درگیری مسلحانه امروز میان افراد دمکرات و سپاه رزگاری در روستاهای اطراف مریوان.

- مقاله روزنامه کیهان به قلم کاک رسول با عنوان "انشعاب، به‌مثابه تاکتیک مارکسیستی گریز از شکست" که در آن به دو انشعاب در حزب دمکرات و نیز سازمان چریک‌های فدایی خلق حمله شده و آن را فرمایشی و دستوری ازسوی شوروی و حزب توده دانسته است. (ضمیمه دارد)

- کشف یک خانه تیمی متعلق به یکی از کارکنان شهربانی در بوشهر که از آن تعداد زیادی نوار و نشریات مجاهدین خلق (منافقین) و چریک‌های فدایی خلق به ‌دست آمد؛ محکومیت 24 تن از هواداران سازمان مجاهدین خلق (منافقین) به ‏حکم دادگاه انقلاب اسلامی بابل به‏‌جرم برهم‏‌زدن نظم عمومی در درگیری‏‌های روزهای گذشته در بابلسر؛ برگزاری مراسم چهلم محمدتقی شهرام، عضو سابق سازمان مجاهدین خلق (منافقین)، ازسوی گروه کمونیستی پیکار و برخی گروه‏‌های مائوئیستی در بهشت زهرا و اعتراض مردم شهرری و شعاردادن علیه گروه‏‌های کمونیستی؛ اعلام موضع سخن‌گوی سازمان مجاهدین خلق (منافقین) علیه بیانیه و ادعای سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی مبنی‏‌بر شعارنویسی هواداران مجاهدین خلق (منافقین) علیه رجایی و رد این ادعا.

- اعدام چهار کودتاچی دیگر در اهواز؛ دستگیری یک کودتاچی دیگر در یکی از روستاهای آمل؛ گزارش و ادعای خبرگزاری پارس درباره قطع صدای رادیو جمهوری اسلامی ایران به‏‌مدت چند دقیقه و پخش پیامی که مردم را به قیام علیه نظام جمهوری اسلامی دعوت می‌کرد.

- واکنش آیت‌الله دکتر بهشتی در مصاحبه امروز خود به مطالب بیان‏‌شده از قول وی درباره بحران گروگان‌گیری و سخنان وی درباره انتخاب اعضای کابینه دولت جدید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- ادامه تلاش مقامات امریکایی برای حل‏‌وفصل مشکل گروگان‌های امریکایی و آزادی آنها ازطریق برخی کشورهای میانجی اسلامی و اروپایی مثل الجزایر و آلمان‏‌غربی؛ مصاحبه جیمی کارتر، رئیس‏‌جمهور امریکا، مبنی‏‌بر نداشتن امید چندانی به آزادی قریب‌الوقوع 52 گروگان امریکایی.

- صدور مجدد بیانیه‌ای ازسوی سفارت ایران در مسکو و درخواست از دولت شوروی مبنی‏‌بر ارسال‏‌نکردن اسلحه به عراق.

ارسال نظر






captcha
ارسال